Tuossa taannoin kirjasin tänne ohjeita ja vinkkejä juhlajärjestelijöille (voi lukea täältä). Nyt omat juhlamme ovat onnelllisesti takana, ja vielä muutaman huomion voisin tuohon järjestelyohjeistukseen lisätä omien kokemusten pohjalta:
- Ennen juhlia kannattaa ottaa ainakin muutama päivä vapaaksi töistä jos mahdollista, koska kaikenlaiset järjestelyhommat vievät yllättävän paljon aikaa (kaupassa käynti, kukkien hankkiminen, siivous, leipominen yms.).
- Meillä oli noutopöytä keittiössä, joten tiskikonetta ei siinä oikein mahtunut täyttämään eikä tyhjentämään juhlien aikana, ja muutenkin se olisi pestessään kuumentanut pientä tilaa entisestään. Siksi likaiset astiat kannettiin varastoon koreihin, ja pestiin sitten seuraavana päivänä.
- Juhlapäivä oli epävakainen ja välillä sateli reippaastikin, joten ulkona ei voinut tällä kertaa istuskella. Oli hyvä, että sisälle oli laitettu mahdollisimman paljon istumapaikkoja kahvittelua varten, esim. vanha keittiöpöytä kannettiin kellarista olohuoneeseen juhlan ajaksi. Jakkaroita oli helppo siirrellä tarpeen mukaan sopiviin paikkoihin.
- Kylmätilaa tarvitsee todella paljon tarjottaville ja juomille. Meillä oli kellarissa kaksi lainajääkaappia, joihin tyhjensin myös keittiön jääkaapista kaiken ylimääraisen tavaran juhlan ajaksi, jotta kakut ym. mahtuivat kylmään lähelle tarjoilupöytää.
- Tyhjensin myös keittiön pöydät kaikesta "arki"tavarasta - kaikki tyhjä laskutila oli tarpeen.
- Ruokien määrää oli vaikea arvioida, vaikka kaikenlaisia ohjeita siihenkin on olemassa. Nyt ollaan syöty kakkua ym. herkkuja jo useampi päivä, mutta eipä mikään ainakaan loppunut kesken.
- Keittiöapulaiset olivat suureksi avuksi, niin ehti isäntäväkikin istua alas vieraiden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti